by Charlaine 

januari 8, 2022

Title Banner without Sidebar

Voorafgaand aan dit artikel wil ik graag benadrukken dat ik geen arts ben en dus geen medisch advies mag geven. Ik schrijf enkel uit eigen ervaring en de kennis die ik heb opgedaan vanuit de OERsterk coach opleiding en diverse orthomoleculaire bijscholingsmodules. Voor alles in het leven geldt wat mij betreft; denk zelf na, doe onderzoek en luister naar je gevoel. Dat gezegd hebbende…

Inleiding

Ik geef toe, ik moest best even slikken toen Corona mij even goed bij de lurven had. Ik ben absoluut geen Corona ontkenner. Wel ben ik vooral vóór de werking van het immuunsysteem en vertrouw ik erop dat mijn lijf zich met de juiste zelfzorg kan herstellen. Als leefstijlcoach ben ik erg bewust bezig met mijn lijf en voeding. Hoe kon het virus dan toch nog behoorlijk toeslaan? Ik zorg toch goed voor mijn lijf?

Een paar dagen en wat flinke strijd om overgave verder, volgende een kijkje naar binnen. En dat is waar ‘the magic happens’. 

Want wat betekent zelfzorg nou eigenlijk? En hoe verleen je de juiste zelfzorg? Gezonde voeding is belangrijk. Het is immers de brandstof voor je systeem. Maar wat betekent gezonde voeding eigenlijk? 

In deze blog deel ik mijn ervaringen tijdens mijn ziekteperiode en geef ik je handige tips die je direct kunt toepassen.

Een batterij supplementen  

Vooropgesteld, het slikken van supplementen is altijd aan te bevelen, los nog van Corona. De voedingsbodem is de afgelopen jaren ontzettend uitgeput, waardoor groenten en fruit steeds minder vitaminen en mineralen bevatten. Dus zelfs als je veel groenten en fruit eet loop je nog steeds het risico op tekorten. Het is daarnaast, zeker in de winterperiode waarin er meer van onze weerstand wordt gevraagd en er ook minder zonlicht is, aan te raden om het lichaam te voorzien van extra bouwstoffen. 

Een standaard pakket ziet er als volgt uit:

– Omega 3 vetzuren
– Vitamine A als bètacaroteen
– Vitamine B12
– Vitamine D3
– Vitamine K2
– Magnesium
– Jodium
– Selenium 
– Zink

Geen zin in verschilende potjes? Vitailly heeft hier een prachtige formule voor bedacht, slechts 1 zakje per dag. Via deze link kun je een maand- of jaarabonnement aanvragen. 

Liever los hoogwaardige supplementen aanschaffen? Via www.vitakruid.nl ontvang je 10% korting met de code BL0122. 

Haal vitamine C zoveel mogelijk uit groenten en fruit. 500 gram gevarieerde groenten (bij voorkeur biologisch vanwege flavonoïden – antioxidanten) per dag zorgt ervoor dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt, waardoor het dus ter preventie niet noodzakelijk is vitamine C bij te slikken. Heb je een zwakkere gezondheid? Dan kan het wenselijk zijn om deze tijdens de wintermaanden toe te voegen. 

Tip: Ik had zelf last van reuk- en smaak verlies. Het grote voordeel daarvan is dat je de meest gezonde groene monster smoothies naar binnen kunt werken zonder dat je er iets van proeft. Ideaal en een veel beter idee dan suikerrijke dranken (ook vruchtensappen ivm suikers).

Supplementen tijdens acute fase Corona

Maar wat nu als je acute Corona hebt? Hoe trouwer je de bovenstaande supplementen hebt genomen de afgelopen 4-6 maanden hoe beter je basis. Er zijn echter een aantal extra supplementen die, naar mijn ervaring en uit diverse onderzoeken (welke je o.a. kunt vinden op de website van orthomolecular.org) zeker bijdragen aan de mate van herstel, waaronder: 

– Glutathion (versterkt immuunsysteem, ondersteuning bij virale-infecties)
– Curcumine (ontstekingsremmend, anti-viraal)
– Quercetine (zink verlaagt de darmdoorlaatbaarheid, boost het immuunsysteem)
– Vitamine C (versterkt immuunsysteem, remt vorming ontstekingsstoffen)
– Omega 3 vetzuren (ontstekingsremmend, gaat trombose tegen)
– Resveratrol (tegen leptine resistentie, meer leptine meer virusdeeltjes, waardoor kans op heftiger verloop van de ziekte)
– Lactoferrine (anti-ontsteking, anti-viraal, remt beschadiging) 

Ivermectine

Wanneer de situatie verslechterd en er sneller resultaat nodig is, is er een mogelijkheid om Ivermectine te gaan gebruiken. Ivermectine is een omstreden medicijn. Maak voor jezelf de keuze. Ten allen tijden lees jezelf in, denk zelf na en volg je gevoel. Via de website zelfzorgcovid.nl kun je hierover meer informatie vinden. 

Benauwdheid, saturatie en ademhaling

Een handig meetinstrument bij een Corona infectie is de saturatiemeter. Wat is saturatie? 

Het zuurstofgehalte in het bloed wordt saturatie genoemd. Saturatie wordt met een percentage aangegeven, omdat het meet hoeveel procent van het hemoglobine zich in de rode bloedcellen heeft gebonden. In een gezonde toestand wordt een saturatiewaarde tussen de 95% en 100% gehanteerd. Saturatiemeters zijn voor een paar tientjes online aan te schaffen. 

Tijdens mijn ziekteperiode zakte mijn saturatie regelmatig onder de 95%. Door het regelmatig doen van ademhalingsoefeningen zorgde ik ervoor dat de saturatie weer kon toenemen. Een voorbeeld van een oefening is bijvoorbeeld te vinden via deze link 

Een mooie manier om te meten wat je co2 waarde is en of deze verbeterd is de BOLT – methode. Via de volgende link kun je de BOLT test doen. Doe deze bij voorkeur iedere ochtend direct na het ontwaken  

Bij de ademhaling speelt het middenrif een belangrijke rol. Het middenrif wordt ook wel het diafragma genoemd. Dit is een grote spier die het middenrif in twee delen verdeeld, de buikholte en de borstholte. Veel mensen hebben een blokkade op het middenrif. Een belangrijke oorzaak hiervan is stress. In onderstaande video een uitleg over de werking van de ademhaling.

Wat vooral behulpzaam is wanneer je last hebt van benauwdheidsklachten, in dit geval vanwege een infectie met het corona virus, is een langzame diepe buikademhaling. Hierdoor wordt de diafragma spier getraind. Hiermee verlaag je de ademhaling van de borstholte naar de buik en het bekken en beweeg je daarbij het diafragma. Probeer hierbij zo min mogelijk ademhalingen te doen per minuut en doe dit een aantal keren per dag.

Een andere goede oefening is tijdens een wandeling buiten. Buitenlucht en wandelen zijn sowieso bevorderend voor herstel. Wanneer je aan het wandelen bent kun je de volgende oefening doen:

- Adem even goed uit
- Stop even met ademen
- Zet 5-10 stappen totdat je weer de behoefte voelt om te ademen

Overdrijf deze oefening niet. Wees lief voor je lijf. Adem via je neus en doe dit maximaal 3 keer achter elkaar (met tussenposen van ongeveer 1 minuut) en ga dan weer terug naar je oorspronkelijke ademhaling. 

Het kan zijn dat je van deze oefening een benauwd gevoel krijgt. Dit wordt ook wel ademhonger genoemd. Dit kan ongemakkelijk voelen, maar hier kun je door oefening aan gewend raken. Deze oefening zorgt ervoor dat je meer co2 in je bloed krijgt (ademhonger). Daardoor wordt er met minder adem veel meer zuurstof verwerkt in je lichaam en dus je organen. Die functie verbeteren is, zeker tijdens of na een Corona infectie, erg belangrijk voor het herstel. 

Het belangrijkste is het stimuleren van een goede zuurstofopname. Het is daarin van belang om het ademhalingssysteem goed te leren gebruiken, een goed bewustzijn te creeeren en de diafragma (weer) beter te gaan gebruiken door het trainen van de grote spier. 

De ademhalingsoefeningen hadden bij mij persoonlijk bijzonder snel effect, waardoor mijn saturatie weer omhoog ging. Ik herhaalde deze meerdere keren per dag. 

Gezonde voeding wat is dat eigenlijk?

Ok, we hebben nu een praktische lijst gehad van supplementen, voeding, ademhaling en eventueel medicatie. Maar ziekte heeft in mijn ogen en vanuit mijn ervaring ook een hele andere kant. Wanneer je bewust ziek kunt zijn zal je dit herkennen. De relatie tussen lichaam en geest. ‘Mind over matter’. Het proces van naar binnen keren. Want wat betekent gezonde voeding nou eigenlijk? Wat betekent zelfzorg? En hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste zelfzorg ontvang?

We weten als het goed is allemaal dat het belangrijk is om je lichaam te voorzien van de juiste voedingsstoffen zoals groenten en fruit, noten, vetten en zaden. Maar niet alleen fysieke voeding wordt door het lijf opgenomen en heeft een output. Voeding heeft namelijk een bredere context. Wat lees je? Met wie praat je? Waar kijk je naar op televisie? Met wie omgeef je je? Welke woorden gebruik je? Hoe spreek je tegen jezelf? Dit zijn allemaal vormen van voeding. En net als de fysieke vorm van voeding kunnen deze van grote invloed zijn op je staat van zijn. 

Het is daarom van belang om te onderzoeken welke voeding jij tot je neemt. Tijdens mijn ziekteproces deed ik daardoor een interessante ontdekking. Mijn zelfzorg was niet voldoende. Ik eet gezond, ik beweeg regelmatig, maar tijdens mijn ziekteproces ontdekte ik vooral hoe moe mijn lijf werkelijk is. De druk van een jong gezin, werk, volle agenda’s breken mij al langere tijd op. Iets waar ik onvoldoende naar heb geluisterd. Stress is een belangrijke oorzaak van ziekte. Welk signaal geeft mijn lijf? Welke klachten ervaar ik het meest? Hoe kan ik beter voor mijn lichaam en geest zorgen? 

Het is daarom van belang om te onderzoeken welke voeding jij tot je neemt. Tijdens mijn ziekteproces deed ik daardoor een interessante ontdekking. Mijn zelfzorg was niet voldoende. Ik eet gezond, ik beweeg regelmatig, maar tijdens mijn ziekteproces ontdekte ik vooral hoe moe mijn lijf werkelijk is. De druk van een jong gezin, werk, volle agenda’s breken mij al langere tijd op. Iets waar ik onvoldoende naar heb geluisterd. Stress is een belangrijke oorzaak van ziekte. Welk signaal geeft mijn lijf? Welke klachten ervaar ik het meest? Hoe kan ik beter voor mijn lichaam en geest zorgen? 

Het belangrijkste ingrediënt van zelfzorg is in mijn ogen zelfliefde. Hoeveel vind je jezelf waard? Hoeveel vind je jouw gezondheid waard? Hoe spreek je tegen jezelf? Heb je jezelf lief? Allemaal uitingen van zelfliefde en daarmee dus zelfzorg. Gezond eten en bewegen is weinig waard wanneer je onvoldoende slaapt en ontspant. Voedingsstoffen kunnen immers niet goed worden opgenomen in een gestresst lichaam. 

In mijn geval, aan de bak! Daarbij beweer ik niet dat het allemaal zo simpel werkt. De uileg is vaak simpel, de uitvoering best uitdagend. Wat ik vooral wil zeggen, onderzoek jezelf en of je de signalen van je lichaam mogelijk al in een eerder stadium hebt genegeerd. 

Heling

In mijn ogen is ziekte een proces van heling. Heling voor zowel lichaam als geest. Toen ik het ziekteproces bewust begon te aanschouwen en doorleven kwam ik tot de ontdekking dat ook dit proces verschillende fasen kent: 

Controle loslaten, niet weten hoe lang het proces gaat duren, of misschien voel je angst voor het feit dat je ziek geworden bent
Vertrouwen, vertrouwen vinden in je lichaam, in een goed herstel, in jezelf 
Overgave, je overgeven aan het proces, er niet meer tegen vechten, bijvoorbeeld door je agenda leeg te maken   
Dankbaarheid, voor zowel het herstel als voor het ziekteproces en de inzichten die je daardoor hebt mogen ontvangen 

Probeer te luisteren naar wat je lijf je wilt vertellen. 
Ervaar je veel last van vermoeidheid? 
Misschien is het tijd om daar naar te luisteren?
Wellicht stuurt je lichaam al langer dit signaal. 
Was je te druk om er naar te kunnen luisteren? 

Ervaar je vooral problemen met ademen? 
Je adem is de afstandsbediening van je zenuwstelsel en bepaalt daarmee in sterke mate hoe je je voelt. 
De ademhaling geeft ons informatie over onze gesteldheid en onze (gedrags)patronen. Het is een spiegel van hoe je omgaat met jezelf en je energie. Ademen is leven.
Hoe was je adem voordat je ziek werd?

Ervaar je verlies van reuk en smaak?
In hoeverre ben je in het dagelijks leven overprikkeld? Hoe ga je om met deze prikkels? Een mens in de huidige moderne tijd krijgt op een dag meer prikkels te verwerken dan een OERmens kreeg in zijn gehele leven. Wat zijn jouw grootste prikkels? Kun je deze verminderen?

Dus wat kun je beter onthouden?

Gezonde voeding is meer dan die 500 gram groenten per dag. Wees je ervan bewust waar je jezelf mee voedt. 
Ken je lichaam. Ken de zwakten van je lichaam en probeer het te versterken. De belangrijkste gezondheidspijlers zijn:
- Gezonde (OER)voeding
- Beweging
- Ontspanning
- Mindset
- Slaap

Vergeet niet dat kleine stapjes leiden tot grote resultaten. Liever iedere dag een kleine verbetering die je daardoor kunt volhouden, dan een hele grote stap die ervoor zorgt dat je opgeeft. 

Wat kun je vandaag nog doen om je gezondheid te verbeteren?

Ik vind het mooi om het leven te aanschouwen als een holistisch geheel. Zoeken naar de samenhang tussen lichaam, geest en omgeving en hoe je daar invloed op hebt. Het lichaam geeft ons vaak eerst subtiele signalen, voordat het gaat schreeuwen. Wanneer je gevoeliger wordt om deze signalen te ervaren ben je in staat de klacht bij de kern aan te pakken. Geef jij je lijf wat het nodig heeft? 

Over mij

Charlaine Meijer

Tijdens deze huidige gezondheidscrisis wordt het belang van een gezond lichaam pijnlijk duidelijk. Zieke mensen hebben namelijk maar één wens: 'gezond zijn'. In mijn ogen is gezondheid niet enkel de afwezigheid van ziekte, maar de aanwezigheid van vitaliteit.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>