by Charlaine 

september 8, 2021

Title Banner without Sidebar

‘Heb je jouw billen afgeveegd?’ ‘Nee, was niet nodig, ik heb gezonde poep’ antwoord mijn zoontje van 5 trots na een bezoekje aan het toilet. Hoe hij dat weet? Gezonde poep drijft niet, ziet eruit als een worst en laat geen sporen na. Hoewel hij dat laatste was vergeten te checken, kun je er na de eerste twee vaak vanuit gaan dat het derde ook het geval is. Een check kan natuurlijk geen kwaad 😉

Plakpoep

Vraag jij je weleens af hoe gezond jouw poep is? Praten over je ontlasting voelt voor veel mensen als ongemakkelijk. Zonde, want je ontlasting geeft je ontzettend veel informatie over de status van je gezondheid. Een goede richtlijn voor het bepalen van gezonde poep is; 

– Is het een soepele worst
– Zinkt het naar de bodem van de wc pot
– Blijft je wc papier nagenoeg schoon? 

Is dit het geval? Gefeliciteerd! Via de bristol poop scale kun je vergelijken of jouw ontlasting een gezonde vorm heeft.

Bron: wikipedia

Het belang van gezonde darmen

Volgens een meting uit 2017 zijn 3.7 miljoen mensen bekend bij de huisarts met chronische darmklachten. Daarnaast zijn er ook mensen die klachten hebben, maar hier niet mee naar een huisarts gaan. We zouden dus kunnen stellen dat heel veel mensen (zeker 1 op de 4) te maken hebben met darmklachten. Waarom is de darmgezondheid eigenlijk zo belangrijk?

In het spijsverteringskanaal (deze loopt van mond tot kont) leven ongeveer evenveel bacteriën als menselijke cellen in je hele lichaam. Deze bacteriën bevatten ongeveer honderd keer zoveel genen als menselijke cellen. Dit genetisch materiaal in het spijsverteringskanaal wordt het microbioom genoemd. Het microbioom heeft een aantal belangrijke functies waaronder; het verteren van voedsel, productie van specifieke vitaminen, mineralen, korteketen vetzuren en antistoffen, remmen van ziekteverwekkers, het onder controle houden van het immuunsysteem, remmen van ontsteking en het verlagen van het cholesterolgehalte. 

Een verstoring van het microbioom ligt aan de basis van vrijwel alle chronische klachten en ziekten. Wanneer je een gezond microbioom hebt, dan is de kans dat je chropnisch ziek wordt klein. Een belangrijke reden hiervoor is dat darmbacteriën een belangrijke rol spelen in het immuunsysteem. En specifiek de eerstelijns afweer.

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat de balans in het microbioom verstoord raakt. In het vroege leven kan dit gebeuren door bijvoorbeeld een keizersnede, het gebruik van antibiotica of het ontbreken van borstvoeding. Hierdoor wordt het immuunsysteem namelijk niet goed afgesteld, waardoor het overactief kan worden. Later in het leven kan het microbioom verstoord worden door diverse ongezonde leefstijlpatronen zoals ongezonde voeding (te weinig vezels, teveel suikers, te eenzijdige voeding), lichamelijke en/of psychische stress, gebruik antibiotica of maagzuurremmers, slaaptekort of parasieten. Hierdoor raakt de darmbarriere beschadigd wat tot chronische ontsteking leidt. In mijn blog over laaggradige ontstekingen leg ik uitgebreid uit wat een lekke darmbarriere inhoudt. 

Darmgezondheid versus het Corona virus

Is er een mogelijke link tussen een ernstig verloop bij een Corona besmetting en de gezondheid van je darmen? Jazeker! Zoals je hierboven hebt kunnen lezen hangt een goede darmgezondheid samen met de werking van je immuunsysteem. Je immuunsysteem is de eerstelijns afweer die ervoor zorgt dat ziekteverwekkers worden uitgeschakeld. De darmbarriere heeft hierin een soort poortwachterfunctie, waarbij het goede stoffen door moet laten en ongewenste stoffen als ziekteverwekkers, onafgebroken voedingsresten en gifstoffen moet tegenhouden. 

Wanneer dit proces verstoort is, raakt je immuunsysteem overactief. Hierdoor worden er meer signaalstoffen aangemaakt (cytokines) die ontsteking veroorzaken. Wanneer je immuunsysteem sterk is overmeestert deze het virus. Anti-ontsteking cytokinen nemen toe en genezing vindt plaats. In het geval dat het immuunsysteem niet sterk genoeg is, wat het geval is bij bijvoorbeeld laaggradige ontstekingen, stress, diabetes, hoge bloeddruk, en (auto) immuunziekten, blijft de ontstekingsreactie actief. Hierdoor blijft de cytokinen productie actief, waardoor er een zogeheten ‘cytokinenstorm’ kan ontstaan. Dit kan resulteren in het aanvallen van gezonde cellen, het vernielen van vaatwanden, vocht stapeling in de longen, het aanvallen van longweefsel, bloed klonteringen en een verlaagde bloeddruk. Deze symptomen kunnen leiden tot IC opnames en tevens tot CCS (chronisch Covid syndroom). 

‘Gezond leven in de huidige tijd, hoe dan?’

Hoe doe je dat eigenlijk gezond leven? Helaas is er in de media en op school weinig aandacht voor het creëren van en inspireren tot gezonde leefstijlpatronen. Gezondheid zit in vele aspecten. De belangrijkste leefstijlpijlers zijn; beter ontspannen, met plezier bewegen, OERsterke voeding, een gezond bioritme en een behulpzame mindset. Het sleutelwoord is balans. Wanneer je leeft volgens het 80/20 principe, waarin 80% van je leven bestaat uit gezonde patronen, kun je ontspannen en bewust genieten van de 20% minder gezond. De leeftstijlpijlers zijn met elkaar verbonden. Een slechte slaap resulteert bijvoorbeeld in meer behoefte aan ongezonde voeding. Daartegenover brengt gezonde voeding het lijf tot rust, waardoor ook de slaap zal verbeteren. 

‘Wanneer ik anders ga eten krijg ik juist last van buikklachten’ 

Een zeer bekende reactie op het veranderen van je voedingspatroon is het ontstaan van buikklachten. Je lichaam moet wennen aan de verandering. Het ontgift zich van schadelijke stoffen en krijgt de kans te herstellen, maar leert ook mogelijk ‘nieuwe’ producten te verteren. Geef het lichaam de tijd om hier weer een nieuwe balans in te vinden. Houden de klachten langer dan twee weken aan, dan is er wellicht sprake van een intolerantie voor een bepaald voedingsmiddel. De belangrijkste intoleranties komen voort uit melkeiwitten, gluten en antinutriënten bijvoorbeeld uit soja producten en aardappelen. Wil je meer weten over een OERsterk voedingspatroon bekijk dan de online voedingscursus van Richard de Leth

Dus wat kun je beter onthouden?

Kijk altijd even achterom na nummer 2. Het geeft je feedback over de gezondheid van je darmen en daarmee de gezondheid van je hele lichaam. Gezonde poep plakt niet, ziet eruit als type 4 in de bristol poop scale en laat geen strepen na (altijd even checken ;)) Wellicht hoeven we dan in het vervolg ook geen wc-papier meer te hamsteren. 

Zorg daarnaast voor een gezonde werking van het immuunsysteem. Factoren als ongezonde voeding (te weinig vezels, teveel suikers, te eenzijdig), lichamelijke en/of psychische stress, gebruik antibiotica of maagzuurremmers, slaaptekort of parasieten beïnvloeden je darmgezondheid en dus de werking van je immuunsysteem. 

Het is belangrijk je te realiseren dat wanneer je aan de voorkant investeert aan een gezonde werking van het immuunsysteem achteraf schade kan worden voorkomen of kan worden beperkt.

Wat kun je vandaag nog doen om je gezondheid te verbeteren?

– Eet gevarieerde voeding, met o.a. vezels en omega 3 (vetzuren)
– Zorg voor blootstelling aan microben in de natuur
– Zorg voor blootstelling aan microben van dieren en andere mensen
– Streef naar een natuurlijke bevalling
– Streef naar het geven van borstvoeding (> 6 maanden)
– Zorg voor voldoende ontspanning
– Voorkom onnodige inname van antibiotica
– Vermijd kunstmatige zoetstoffen en bestrijdingsmiddelen
– Vermijd acellulaire koolhydraten (pasta’s, aardappelen, pakjes en zakjes)
– Gebruik eventueel probiotica

Over mij

Charlaine Meijer

Tijdens deze huidige gezondheidscrisis wordt het belang van een gezond lichaam pijnlijk duidelijk. Zieke mensen hebben namelijk maar één wens: 'gezond zijn'. In mijn ogen is gezondheid niet enkel de afwezigheid van ziekte, maar de aanwezigheid van vitaliteit.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}